آموزش وپرورش شهرستان بافت (معلم) شمع شب افروز معلم(طرح درس - نمونه سوالات علوم چهارم - ریاضی چهارم -عکس ) منصور حبیبی

این وبلاگ به امید خدا ی منان برای اطلاع رسانی ودراختیار گذاشتن اطلاعات ومسائلی راکه دریافت یاتهیه مینمایم امید دارم که دوستان درهرموردی که می توانند یاریم کنندتا این وبلاگ را به بهترین نحومدیریت کنیم من امیدوارم تابتوانم دراین وبلاگ مسائل1- آموزشی 2- اجتماعی3- مذهبی 4- فرهنگی 5- ادبیات وشعر 6- جاهاومناطق دیدنی 7-عکس های خوب وباحال 8- سؤالات درسی مقطع ابتدائیرادراختیار دوستان وهموطنان خودم قراردهم ودوست دارم که من را دراین زمینه یاری وکمک کنید امیدم اول به خدا بعداٌ به دوستان می باشد پس بیا تو

طرح درس روزانه ریاضی چهارم
نویسنده : منصور - ساعت ۱۱:٠٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٧ امرداد ۱۳٩٢

طرح درس روزانه                                                         بسمه تعالی

نام درس : ریاضی                  پایه ی چهارم ابتدایی              تعداد دانش آموزان : 16

موضوع درس : تقسیم های غیر اساسی با باقی مانده

روش تدریس : مکاشفه ای

هدف کلی : آشنایی با تقسیم های غیر اساسی با باقی مانده

اهداف جزیی

انتظار می رود پس از اجرای این درس دانش آموزان به موفقیت های زیر دست یابند.

1-    آشنایی با تقسیم های با باقی مانده

2-    آشنایی با راه حل بدست آوردن سریع جواب این تقسیم ها

3-    آشنایی با کار برد این تقسیم ها در زندگی

4-    ......

اهداف رفتاری :

انتظار می رود پس از اجرای این درس دانش آموزان به موفقیت های زیر دست یابند :

1-    نحوه ی حل این تقسیم ها را بنویسد . (دانشی)

2-    به کار برد این تقسیم ها در زندگی پی ببرند. (مهارتی)

3-    تقسیم های با باقی مانده را حل کنند. . (دانشی)

4-    با استفاده از وسایلی که در اختیار دارند به صورت مجسم تقسیم ها را بسازند. (مهارتی)

5-    برای تقسیم ها شکل بکشند. (مهارتی)

6-     مسائل مربوط به تقسیم ها را حل کنند. (مهارتی)

7-    برای تقسیم ها مسئله بسازند. (مهارتی)

8-    از ضرب ها در جدول ضرب برای حل این گونه تقسیم ها استفاده کنند. (مهارتی)

9-    به یادگیری درس علاقه نشان دهند . (نگرشی)

10-با علاقه در کار گروهی شرکت کنند. نگرشی

11-.....

مدل کلاس : U شکل

وسایل مورد نیاز : بسته های ده تایی و یکی نی ، کتاب ، تخته، گچ، خودکار، دفتر

ارزشیابی ورودی :

1-   پاسخ ضرب های زیر را به دست آورید

5   ×594

 

 

6  ×643

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-    برای تقسیم های زیر شکل بکشید و مسئله بسازید.

44:3                                45:8                   

 

ایجاد انگیزه : چگونه می توان عدد 23 را بر 2 تقسیم کرد؟

ارائه ی درس

گام اول : بیان موضوع

در این مرحله معلم توضیحاتی در رابطه با این گونه تقسیم ها می دهد : بعضی از اعداد را اگر بر عددی دیگری تقسیم کنیم ممکن است به طور کامل تقسیم نشوند یعنی اگر آن اعداد را به دسته های مشخص شده دسته بندی کنیم تمام شکل ها در دسته ها قرار نمی گیرند.

گام دوم : تعامل معلم، دانش آموزان و موضوع

معلم : 37 تا نی بردارید، 37 یعنی چه؟

دانش آموزان : 37 یعنی 3 بسته ی ده تایی و 7 یکی.

م : 37 نی را به طور مساوی به 3 دسته تقسیم کنید.

در حین انجام کار خواسته شده به سوالاتی که از شما می پرسم پاسخ دهید.

د : شروع به دسته بندی کردن می کنند.

م: دسته بندی کردید؟

د : بله

م: در هر دسته چند بسته ی ده تایی قرار دادید.

د: یک بسته ی ده تایی.

م : در هر دسته چند تا یکی قرار دادید.

د : دو تا یکی ولی یکی از نی ها اضافه آمد و خارج از دسته ماند.

م : چرا یکی را که اضافه مانده در یکی از دسته ها قرار ندادید؟

د: زیرا اگر آن را در یکی از دسته ها قرار می دادیم دسته ها به طور مساوی درست نمی شدند.

م : چند تا از نی ها خارج از دسته باقی ماند؟

د : 1 نی باقی ماند.

م : پس هر چند تا از نی ها که خارج از دسته ها بمانند به آن باقی مانده می گویند.

م : حالا موافق هستید شکل 37 را در دفترتان بکشید؟ شروع کنید.

د : در دفتر شان شکل مقابل را رسم می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

م : حالا شکل کشیده شده را به 3 دسته مساوی تقسیم کنید.

د : دسته بندی را انجام می دهند.

م : چند دسته درست کردید و چند تا باقی ماند.

د ک 3 دسته درست شد و 1 نی باقی ماند.

م : در هر دسته چند تا نی قرار گرفت؟

د: 12 تا نی

م : بچه ها اگر موافق هستید همه ی این کارها یی را انجام دادیم به صورت ریاضی بنویسیم پس شروع کنید به صورت نماد ریاضی بنویسد. مانند تقسیم های قبلی که باقی مانده نداشتند.

3

 

 

7  3

 

د : شروع به نوشتن می کنند.

م : تقسیم را حل کنید. اول باید کدام عدد را بر 3 تقسیم کنید.

د : اول 3 ده تایی را بر 3 تقسیم می کنیم.

م: اگر 3 بسته ی ده تایی را بر 3 تقسیم کنیم چند دسته باقی می ماند.

د : سفر

م : بعد از ده تایی ها کدام عدد را تقسیم می کنیم.

د : 7 یکی را .

م : از 7 تا یکی اگر 6 تا یکی برداریم چند تا باقی می ماند؟

د : 1 یکی باقی می ماند. 

گام سوم :

نتیجه گیری پس از این که دانش آموزان هر یک توانستند که اول 10 تایی ها و سپس یکی ها را تقسیم می کنند.

معلم نتایج درس را به طور خلاصه بیان می کند.

3

 

7  3

 

پس در تقسیم ها همان طور که یاد گرفته بودید اول اعداد ده تایی و سپس یکی ها را تقسیم می کنیم و وقتی که اعداد را از هم کم می کنیم ممکن است که باقی مانده صفر نشود و اعداد بزرگتر از صفر به دست آیند ولی باقی مانده نیاید از مقسوم علیه بزرگتر باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

01

 

 

 

  

ارزشیابی پایانی :

1-       حالا دیگر می توانید به راحتی 37 را بر 3 تقسیم کنید این کار را انجام دهید.   

 

 

 

 

4

 

 

 

47

 

89

 

 

     

7

 

حاصل تقسیم های زیر را به دست آورید.

3-    ................

 

تعین تکلیف :

1-    تمرینی : تمرینات کتاب را حل کنید.

2-    خلاقیتی : 3 تا تقسیم با باقی مانده بنویسید و برا یآن ها مسئله بسازید.

 

 


comment نظرات ()