آموزش وپرورش شهرستان بافت (طرح درس - نمونه سوالات علوم چهارم - ریاضی چهارم -عکس ) شمع شب افروز معلم

این وبلاگ به امید خدا ی منان برای اطلاع رسانی ودراختیار گذاشتن اطلاعات ومسائلی راکه دریافت یاتهیه مینمایم امید دارم که دوستان درهرموردی که می توانند یاریم کنندتا این وبلاگ را به بهترین نحومدیریت کنیم من امیدوارم تابتوانم دراین وبلاگ مسائل1- آموزشی 2- اجتماعی3- مذهبی 4- فرهنگی 5- ادبیات وشعر 6- جاهاومناطق دیدنی 7-عکس های خوب وباحال 8- سؤالات درسی مقطع ابتدائیرادراختیار دوستان وهموطنان خودم قراردهم ودوست دارم که من را دراین زمینه یاری وکمک کنید امیدم اول به خدا بعداٌ به دوستان می باشد پس بیا تو

طرح درس علوم پایه ی چهارم ابتدایی
نویسنده : منصور - ساعت ٢:٥۱ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٥ دی ۱۳٩۱

طرح درس علوم سنگها

 هدفهای رفتاری

 1-دانش آموزان بتوانند در پایان درس تفاوت سنگها را با یکدیگر بیان کنند ( هوش زبانی در کلامی)

 دانش آموزان بتوانند در پایان درس انواع سنگها را نام ببرند (زبانی ـ کلامی)

 دانش آموزان بتوانند در پایان درس نام هر سنگ را با توجه به ویژگیهایش طبقه بندی کنند .

 ( منطقی ـ ریاضی)

 دانش آموزان بتوانند در پایان درس کاربرد سنگها را بیان کنند (زبانی ـ کلامی)

 دانش آموزان بتوانند مواد سازنده سنگها را بگویند و چند نمونه خوراکی نام ببرند ( زبانی ـ کلامی)
 وسایل مورد نیاز

 1-    تعدادی سنگ برای مقایسه سنگها با هم ( طبیعت گرا)

2-    از انواع سنگ از هر کدام یک نمونه ( آذرین ـ رسوبی ـ دگرگون شده ) ( مرمر) ( هوش طبیعت گرا)

3-    سنگ نمک ( خوراکی ) گچ ـ مقداری کمی از هر نوع مصالح ساختمانی ( طبیعت گرا)

 4-    برای معرفی کانی مغز مداد. ( طبعیت گرا)

 همه این موارد گفته شده را به بچه ها گفته شده که برای جلسه آینده هر گروه ، باید داشته باشد. مقداری مصالح که هر یک با توجه به در دسترس بودن آن مصالح بیاورند.

 چیدمان

 کلاس را به صورت دور تا دور و گرد ، میزها را کنار هم با توجه به گروه بندی چیده و کلاس 30 نفر هستند به گروه های 5 نفر تقسیم کرده.

گروه بندی کرده و برای هر گروه ، شماره گذاری شده و یک سه گروه مشخص شده.

 و به بچه ها گفته که درس امروز در رابطه با سنگ هاست و به روش گروهی و همیاری می خواهیم یاد بگیریم و کار کنیم.

 ارزشیابی تشخیصی

  از آنجایی که در علوم سالهای قبل در مورد سنگها خوانده اند بنابراین معلم چند سوال پیرامون سنگها و قدرت و مزیت آن بر چیزهای دیگر پرسیده تا بچه ها پاسخ دهند.

 بچه ها جنس دیوارها از چیست ؟ در ساختمان سازی چه چیزهایی بکار می رود؟

  در با چه چیزهایی محکم می شود وبرای ساخت آن باید از چه مصالحی استفاده کنیم؟

 از سوالات پیرامون محیط اطرافت پرسیده شود. ( استفاده از هوش بین فردی و درون فردی)

 که پاسخ را از گروه با توجه به شماره پرسیده می شود.

  ارزشیابی آغازین

  تصویر تخت جمشید که ابتدای درس آمده از قبل بزرگ کرده و به کلاس آورده و به تابلوزده ( هوش و مکانی) و با سوال از تاریخ پرسیده و از بچه ها خواسته پاسخ بنویسید و با شمار 1 ، 2 ، 3 بالا بگیرند پایتخت هخامنشیان کجاست ؟ و از بچه ها خواسته که بگویند چرا هنوز این بنا پابرجاست؟

 مشورت کنند و بگویند ( هوش زبانی ـ کلامی ) ( هوش بین فردی )

ایجاد انگیزه

 (هوش طبیعت گرا)

 از بچه ها خواسته سنگهایی که قرار بوده از چند روز پیش از اطراف جمع آوری کنند و به کلاس بیاورند را روی میز بگذارند و بررسی کنند و لمس کنند و شباهتها و تفاوتها را بررسی کنند و در یک چک لیست بنویسید . ( هوش بدنی ـ جنبشی وطبیعت گرا)

 و سپس بیان کنند از هر گروه شماره ای اعلام می کنیم.

  مرحله ی ارائه درس :

  گروهها آماده ، وسایل مورد نیا روی میز وسط کلاس در معرض دید همه ی گروه ها (هوش دیداری ـ فضائی )

 و سپس با نشان دادن تصویر پای تابلو و با توجه به ارزشیابی آغازین و توضیحاتی که گروهها بیان کردند.

 نام مبحث و نام درس را از یک سر گروه خواسته پای تابلو بنویسید ( هوش دیداری ـ فضائی)

 از گروهها خواسته کتاب را باز کنند و صفحه اول را بخوانند و شماره   1 گروهها باید در رابطه با صفحه اول درس را بخوانند و مقایسه سنگهایی که آوردند را بنویسید و ابتدا در گروه مشورت کند وسپس برای گروههای دیگر بیان کند نفرات شماره 2 . تفسیر آزمایشی که وسایلش را در فنون آماده کردند. ( آزمایش خاک و ماسه و آب و مخلوط کردن و تفسیر آنها (زبانی ـ کلامی ) هوش دیداری ـ فضایی)

 شماره 3 – سنگهای رسوبی (دیداری ـ فضایی ) و بیان کند به چه سنگ هایی رسوبی و چگونگی پدید می آید ( زبانی ـ کلامی)

 شماره 4- سنگهای آذرین را مطالعه کند . (دیداری ـ فضایی).

 شماره 5 – سنگهای دگرگون شده ( دیداری ـ فضایی ).

 شماره 6- سنگها از چه ساخته شده اند و کاربرد آنها ( دیداری ـ فضایی ).

 معلم ناظر و به هر کدام 10 دقیقه فرصت می دهد تا مطالعه کنند و سپس 10 دقیقه فرصت می دهد که هر کدام برای گروه توضیح دهد و دیگران در یک برگه بنویسند و یادداشت بردارند ( هوش بدنی - جنبشی )

 و سپس معلم اعلام می کند که بچه ها وقت تمام شده و همه مرتب سرجایشان می نشیند و حالا هر گروه طبق شماره ای که معلم اعلام می کند. توضیح می دهد.

 شماره 1- گروه الف : تفاوت سنگها را با هم بیان می دهد که سنگها از لحاظ زبری - رنگ و صافی با هم متفاوتند و از لحاظ اجزا و رنگ نیز فرق دارند . ( زبانی ـ کلامی ) و دیگران یادداشت بر می دارند . (بدنی ـ جنبشی)

شماره 2- گروه ب) آمزایش را انجام داده و همچنین یک تکه از گچ یا مواد سفت شده داخل سماور را آورده و در رابطه با آن آزمایش توضیح می دهد و گچ و رسوبات داخل سماور را نشان می دهد و توضیح اینکه خاک و ماسه روی هم طبق سنگینی هر کدام انباشته می شود و بعد از گذشت یک ساعت بصورت لایه لایه در آمده و کمی از خاک آن حل شده و رنگ آب را کمی تغییر می دهد و تکه کنده شده از سماور بر اثر جوشانده شدن آب و ته نشین شدن و گرفته شدن املاح آب ( زبانی ـ کلامی ) – ( بدنی ـ جنبشی )

 شماره 3- گروه ج ) چگونگی بوجود آمدن سنگهای رسوبی را توضیح می دهد. موادیکه رودها سر راه با خودشان می آورند به دریا می برند و سنگین می شوند و ته نشین می شوند و روی هم قرار می گیرند وسخت می شوند. و لایه لایه روی هم می نشیند ( زبانی ـ کلامی ) و دیگران یادداشت بر می دارند ( جنبشی ـ بدنی)

 شماره 4- گروه د) سنگهای آذرین را توضیح می دهد.

 مواد مذابی که از آتشفشان ها خارج می شوند و سرد می شوند و بصورت بلورهای ریز و درشت در می آیند به این سنگها آذرین می گویند.

 شماره 5- گروه و) سنگهای دگرگون شده

 بعضی از سنگها رسوبی یا آذرین زیر زمین بر اثر فشارها و گرمای زیاد که متحمل می شوند.

 مانند آجر پخته می شوند شکل قبلی خودشان را از دست می دهند و به این سنگها دگرگون شده می گویند . مثل سنگ مرمر . ( زبانی ـ کلامی )

 شماره 6 – گروه الف ) موارد استفاده از سنگها را توضیح دهد.

 مصالحی که آورده را نشان می دهد و برای بچه ها توضیح می دهد و جنس سنگها از کانی است و این مصالح هر کدام سنگ و کانی های مختلف است و در ساختمان سازی از اینها استفاده می شود. ( زبانی ـ کلامی)

  و سپس پرسشهای داخل متن کتاب را پاسخ می دهند . گروهها با مشورت و سپس سر گروه این پاسخها را جمع آوری می کند . ( هوش منطقی ریاضی ) ـ هوش طبیعت گرا و بین فردی )

 و در پایان از یکی از سر گروه ها خواسته تصاویر کتاب را توضیح دهد و تفاوت سه نوع سنگ را بیان کند. با توجه به سنگهایی که نشان داده شده ( دیداری ـ منطقی ) ـ ( زبانی ـ کلامی) 

 منصور حبیبی


comment نظرات ()